En af Danmarks (tidligere) bedst bevarede hemmeligheder ligger i Rold Skov. Den er endda gemt hele 60 meter under jorden i en kridtbakke. Tilbage i 1960’erne var Den Kolde Krig medvirkende til en højere atomtrussel og derfor blev der i Rold Skov, i al hemmelighed, bygget en kæmpe bunker. Den havde til formål at huse regeringen, embedsmænd og kongefamilien. For faldt REGAN Vest, så faldt Danmark.
Som bekendt, så endte Den Kolde Krig dengang ikke med en atomkatastrofe. Derfor står bunkeren i dag som den gjorde i 1960’erne og vi kan nu få en virkelig spændende guidet rundvisning i den gemte bunker.
Vi kører vi fra hjembyerne mellem kl. 06.40 og 07.40 mod Skørping. Efter endt opsamling finder vi et passende sted til vores morgenkaffe og et smurt rundstykke.
Kursen sættes efterfølgende direkte mod REGAN Vest. Vi bliver delt op i hold på 10 personer med hver vores rundviser, som guider os igennem blandt andet regeringens situationsrum, regentens værelse, opholdsstue og kantine. Den halvanden time lange rundvisning fører os forbi alle anlæggets vigtigste rum og funktioner. På turen kommer vi også til regentens rum og fortællingen om regentens rolle ved en indflytning.
Der bliver også mulighed for at se Maskinmesterboligen, der fungerede som tjenestebolig for den
maskinmester, der stod for den tekniske drift i bunkeren. Tjenesteboligen blev bygget samtidig med bunkeren af en helt særlig årsag – at spærre for indkig til selve indgangspartiet til bunkeren. Boligen har siden den stod færdig haft samme funktion – familiehjem og skalkeskjul for den hemmelige bunker frem til den sidste maskinmester forlod huset i 2010. Her kan man gå på opdagelse i familiens hjem, og på skærme høre de enkelte familiemedlemmer fortælle om deres hverdag under den kolde krig
Til området er der også velkomst- og udstillingsbygning, der fortæller om den kolde krig, det danske beredskab i krisesituationer, om bunkerens konstruktion og samtid.
Vi slutter besøget ved REGAN Vest af med 2 fine stykker smørrebrød i Museumscaféen.
Herefter drager vi imod hjembyerne igen. På vejen hjem, holder vi en kaffepause ved Vebbestrup is, hvor chaufføren byder på kaffe og en lækker softice.
Forventet hjemkomst kl. ca. 16.20-17.20